Ordliste

Ordliste

Vi ser denne orlisten som en enkel, men god oversikt for uerfarene IT/Internett brukere og jobber kontinuerlig med oppdatering.

……..

AdWords
Man kan via google annonsere over hele verden på de aller fleste typer søkefraser og betaler bare for de som faktisk klikker på annonsen.

Banner
Annonser på Internett, gjerne med animasjoner og bilder.

Cloaking
Å lure søkemotoren til å indeksere en side med masse ekstra innhold som er annerledes enn det brukeren ser.

CMS

CPC
Beløpet en annonsør må betale for hvert klikk fra en bruker (Cost Per Click). Dette kan variere, avhengig av kontekst og tema.

CPM
Beløpet en annonsør må betale for hver tusende seer av en annonse (Cost Per Mille). Veldig vanlig for bannerannonser.

CRM

Digital synlighet
Hvor synlig et nettsted. Dette innebærer plasseringer i søkemorer, annonsering på nettsteder og andre måter brukerne kan finne et nettsted på.

Domene
En URL (Internett adresse), som vanligvis består av tre deler, eks. http://www.redlineweb.no. Mange kjøper et domene som ikke nødvendigvis knyttes til et nettsted.

Doorway pages
Doorwaysider er en hjemmeside, ofte fullpakket med søkeord som ikke inneholder relevant innhold.

Dynamisk innhold
Hjemmsider som gjerne basert på input som klikk, inntastingsfelt eller interaksjon mot databaser.

Firmasøk
Betalte oppføringene, som plasseres over resultatene fra frisøket (kvasir,1881 osv.)

Frisøk
Som organisk søk

Indeksering
Søkemotorenes roboter navigerer rundt på nettet og innhenter informasjon fra sidene de besøker. Resultatene i en søkemotor er bare så nye som siste gang siden ble indeksert.

Innhold
Innhold på hjemmesiden i form av innhold brukeren kan lese i en nettleser, og koden som ligger bak siden.

Katalog/Katalogtjeneste
Katalogtjenester som Kvasir, Gule Sider, Internettkatalogen og Nettkatalogen. Disee katalogene skiller seg fra søkemotorene ved at du må manuelt legge inn informasjonen og ofte må betale for oppføringen.

Konverteringsrate
For eksempel hvor mange som foretar et kjøp på en nettbutikk etter å ha trykket på en bannerannonse. Dersom 1000 personer klikket på annonsen og 50 personer gjorde et kjøp, er konverteringsraten på 5%.

Landingsside
Siden man ender(lander) på etter å ha klikket på en lenke, banner eller annonse.

Layer
En del av en nettside som kan vises foran resten av siden, gjerne aktivert via musepekeren.

…..

Link farming
Nettverk av nettsider som er lenket sammen med det formål å øke PageRanken (lenkepopulariteten). Dette regnes som juks og sanksjonere linkfarmer med utestengelser eller lavere plasseringer.

Listing
Resultat i en (enkelt side) side med søkeresultater.

Nettside
En enkelt html-side.

Nettsted
For eksempel er alt innholdet på RedLinkWeb.no et nettsted. Omtales også som website, site websider eller nettsider.

Optimalisering
Kortere ord av søkemotoroptimalisering

Organisk søk
Normalt søk, altså søk og treff der plasseringene ikke er betalt.

PageRank
En nettsides «styrke» eller «potensial». PageRank er en skala fra 1-10 som gir et mål på hvor stor lenkepopularitet en nettside har. PageRank regnes for å være sammensatt av to faktorer: Hvor mange som lenker til en nettside og hvor relevante disse lenkene er. En lenke fra en nettside som omhandler det samme er mer relevant enn en lenke fra en vilkårlig nettside.
I dag finnes det en håndfull nettsider i verden som har en PageRank på 10. De aller fleste større norske nettsider ligger mellom 4 og 7. Avhengig av hvilken bransje en nettside befinner seg i, kan vi med grunnlag i PageRank forutsi hvilke søkefraser det er verdt å optimalisere for.

PPC
Pay Per Click. Annonseringsform på nett der annonsøres betaler et visst beløp per klikk fra brukerne.

PPV
Annonseringsform på nett der annonsøres betaler et visst beløp per bruker som ser annonsen(Pay Per View.

Publiseringsverktøy
Verktøy for å publisere eller endre innholdet på et nettsted. Inneholder gjerne begrensninger for å hindre at personer med manglende datakunnskap ikke skal ødelegge noe eller behøve å sette seg inn i koden.

Redirect/Omdirigering
En videresending fra et sted til et annet, for eksempel mellom domener eller enkeltsider.

Relevans
At en nettside omhandler temaet i et gitt søk. Eks: en nettside som omhandler mobiltelefoner er relevant for søk rundt dette temaet, ikke søk rundt flatskjermer eller filmer. For en bruker handler relevans om å finne det man er ute etter. Derfor er det mer sannsynlig at en bruker er mer kjøpstilbørlig når man finner en nettside som ligger nærmere det han eller hun er interessert i.
For søkemotorene er relevans et av de viktigste rangeringskriteriene. De teller rett og slett hvor mange ganger et ord er nevnt på en side og måler relevansen utfra mengde og plassering av søkeordet. Relevant trafikk er trafikk fra brukere som er interessert i det en nettside har å tilby. Relevant trafikk omtales gjerne som kvalitetstrafikk og er motstykket til «tilfeldig trafikk».

Robot/Spider
Søkemotorenes programmer som følger lenker rundt på Internett og innhenter data fra alle nettsidene de er inne på.

ROI
Return On Investment. Hvor mye penger en får tilbake på en investering.

ROII
Return on Internet Investment. Hvor mye en får tilbake fra en investering på Internett.

SERP
Search Engine Result Page. Siden der søkeresultatene presenteres i en søkemotor.

Skyggedomener/skyggesider
Er en variant av doorwaysider, men som ofte ikke eies av nettsidens eier, men for eksempel av et optimaliseringsfirma. Denne metoden har ført til at flere store nettsteder har blitt utestengt fra søkemotorenes indeks.

Sponsede lenker
Betalte annonser i søkemotorene, som vises basert på søkeord og pris. For eksempel Google AdWords eller Yahoo! Search Marketing.

Statisk innhold
Innhold på en side som alltid er det samme, og som ikke endrer seg ut fra brukerens handlinger.

Subdomene
Den første delen av en URL, for eksempel «www» i http://www.redlineweb.no. Også andre subdomener kan benyttes. Enkelte benytter subdomener også for å oppnå SEO-effekt.

Søkemotor
Er et dataprogram som ved ulike teknikker finner og rangerer nettsider for søk.

Søkemotormarkedsføring (SEM)
Samlebetegnelse for all markedsføring i søkemotorene. Inkluderer søkemotoroptimalisering, sponsede lenker og annonser som dukker opp ved søk, samt Paid Inclusion der annonsøren betaler søkemotoren for å garantere resultat på gitte søk.

Søkemotoroptimalisering (SEO)
En teknisk og innholdsmessig prosess som utføres på nettsider med det formål å få dem høyere representert i søkemotorenes resultatsider.

Søkemotoroptimering
Et annet ord for søkemotoroptimalisering

URL
Internettadresse.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s